Augurk: de thuishaven van Billy Clismo
  mei 2007

 

donderdag 24 mei 2007

Champions League finale:
Amstel verslaat Heineken op punten

(door onze correspondent in Athene)

Klik voor meer foto's van Joost Frijda

 

 

in de war

For The Love Of Money
 

Clismo moet een bekentenis doen.
Het ligt niet aan Sjoerd en zijn Rotownkliek.
Het ligt ook niet aan de samenstelsters van de kwis.
Het ligt aan Clismo.
Al die keren dat het team met Billy erin weer jammerlijk naast het podium is beland, was het zíjn schuld. Clismo heeft namelijk ernstige problemen om sommige bands uit elkaar te houden.

Misschien ligt het wel aan de alfabetische indeling van zijn platenkast. Hoewel. Met het uit elkaar houden van Cat Stevens en Al Stewart schijnen meer mensen problemen te hebben. Maar Clismo heeft dat probleem vaker. Neem nou de Ohio Players en de O’Jays. Dat zijn twee totáál verschillende bands, maar omdat ze achter elkaar staan in de singlebak raakt Clismo in de war.
Als Backstabbers weer eens voorbij komt in zo’n kwis (in een moordronde of zo) gaat het geheid mis. “Ohio, Ojays, Ohio, Ojays, Ohio, ...” gaat er dan als een alle-muziekkennis-wissende mantra door het hoofd van Billy. Met als resultaat dat Clismo de rest van de vragen met een half oor hoort en uiteindelijk vergeet überhaupt een antwoord in te vullen.
Om daar vanaf te zijn hier voor zijn teamgenoten een uiterst beknopte handleiding om de bands uit elkaar te houden.

Ten eerste de Ohio Players. De naam zegt het al. Players zijn het. Hitsige mannen die alleen uit zijn op sex. Vaak en met zo veel mogelijk kale negerinnen tegelijk. De elpeehoezen spreken voor zich en de liedjes ook. Fire heeft dan ook niks met vuur of vlammen te maken. Het gaat over sex, sex, sex.

De O'Jays zijn juist weer ideale schoonzonen. Een zanggroepje dat onder handen is genomen door Gamble & Huff. (Nog vóór de Procter-tijd.) MFSB weet je wel. Maatschappijkrietiese liedjes met begeleiding door een compleet orkest. Geen geil pompende funk, maar beschaafd gearrangeerde muziek. Het swingt als de tieten, dat wel.

Dus Ohio Players: sex
en O'Jays: orkest

Als jullie dat nou onthouden durft Clismo de volgende keer wel weer mee te doen.

 
Fire (live)

 

 

 

zondag 20 mei 2007

1958: Otis Rush - Double Trouble
(Clismo's krakers uit 50 jaar popmuziek)

Double Trouble
 

Billy had een probleem. Zoals u al kon zien is Otis Rush weer eens de grote man in huize Clismo. Maar Billy probeert niet te veel in herhaling te vervallen en aan Otis is al eens een complete maand gewijd geweest.
Gelukkig heeft Billy een uitweg gevonden. Hij begint gewoon een nieuw project!
Clismo doet Rolling Stone na en brengt u 50 van de meest geweldige liederen uit de afgelopen vijftig jaar. Te beginnen bij 1958. Toevallig is voor dat jaar Double Trouble van Otis Rush uitverkoren. Klik op de foto en geniet mee. Die stekende gitaar! De begeleiding vol dramatiek! Die stem! Oeh! Ah!

 

 

 

woensdag 16 mei

Laibach - Nova Akropola
(de 100 van Clismo)

 

Op 4 maart 1989 stond Clismo samen met de Rotterdamse bouwkundestudent Frank v/d H. voor de deur van Nighttown. Ze hadden het plan opgevat om een concert van Front 242 bij te wonen, maar die bleken ten tijde van Front By Front zó populair dat er een rij stond tot aan de Chinees op de Westersingel.
Frank en Clismo hadden vooraf geen kaartje gekocht en mochten dus op zoek naar een andere invulling van de avond. Besloten werd een paar biertjes te halen bij de avondwinkel en er bij Frank nog even over na te denken. Die bleek ter plekke minder homofiel dan gevreesd. Clismo kon relaxt achteroverzakken en kreeg een heuse diavoorstelling voorgeschoteld waaruit bleek dat Frank een voorkeur had voor vervallen fabrieksterreinen. Zelfs in 1989 waren diavoorstellingen niet meer echt state of the art maar de beelden van door groen overwoekerd beton kwamen in die donkere kamer – met dank aan een soundtrack van sinistere industrial - wel optimaal tot hun recht. ’s Nachts fietste Clismo naar huis met twee elpees van het zojuist ontdekte Laibach in zijn trui.
Achttien jaar later is Nova Akropola nog steeds favoriet. Het album vormt de ideale mix tussen het onheilspellende metaalgerammel uit de beginperiode en de (later door Rammstein geperfectioneerde) bombast van Opus Dei. Geweldige nummers staan erop. Vojna Poema (oorlogsgedicht) wil Clismo horen op zijn begrafenis. Vooral vanwege die gammele piano. Direct inzetten na The Last Mile Of The Way van Sam Cooke & the Soul Stirrers. Dat moet een prachtige overgang vormen. Krvava Gruda = Plodna Zemlja (bloedige aarde = vruchtbare grond) maakt de waanzin van die Joegoslavische burgeroorlog op de een of andere manier iets minder onbegrijpelijk en het titelnummer is nog aanleiding geweest voor een muzikaal hartstilstandmoment: Een paar weken na het gemiste concert lag Billy in de tuin te genieten van de eerste stralen lentezon. Op zijn walkman het bandje met Laibach. Na eerst weer Opus Dei beluisterd te hebben besloot Billy nu ook maar eens kant B draaien. Het zonnetje en het repetitieve openingsnummer deden hem langzaam wegzakken in een weldadige sluimer. Tot [1:12] in Nova Akropola. Kordaat ingrijpen van de buurman (vrijwilliger bij de dierenambulance) met een elektrische vliegenmepper heeft gelukkig drama’s voorkomen.

 

 

 

dinsdag 15 mei 2007

te moe om te typen

 

 

De Funky Judge van mei 2007

Te koop op vinyl!  

... is van the Majestics!

Nooit van gehoord?
Clismo ook niet.
Dusty Groove zegt dat ze uit Canada kwamen (maar wie zijn dan die Texanen van nr. 4?) en er schijnen nu nog steeds Majestics op te treden, maar omdat die naam door een hele rits bands gebrukt wordt (niet één fatsoenlijk genoeg om hier te linken) is niets zeker. Bovendien is het geen 1968 meer.
Het album met Here Come Da Judge erop is echter nog steeds goed. Downloaden is aan te raden, want er zitten een paar matige nummers bij waarop gezongen wordt, maar de zeven overgeleven instrumentals zijn lekker sappig. Twee voor u:

Here Come Da Judge
Do Your Own Thing

 

 

 

dinsdag 8 mei

Chris Buskes - Evolutionair denken

Uit het juryrapport: "150 jaar na de publicatie van Darwins On the Origin of Species is het evolutionaire denken even wijdverbreid als ondoordacht. Daarom alleen al is het boek van Chris Buskes een aanwinst. Na een doortimmerde inleiding op de evolutietheorie laat hij zien welke rol de evolutietheorie speelt in zulke uiteenlopende domeinen als taal, bewustzijn, cultuur, religie, esthetica en moraal. Buskes schreef met dit boek geen eigenzinnig filosofisch werk, maar geeft een toegankelijk en helder overzicht van de invloed van Darwin op ons wereldbeeld, bestemd voor iedereen die mee wil kunnen praten in deze tijd – of het nu gaat over Intelligent Design, geneeskunde of taal."

Of dat kan? Een boek lezen met zo’n pasgeboren kind?
Natuurlijk kan dat! Die nachtelijke uurtjes zijn juist ideaal!
Je zit een tijdje naast die wieg met je pink in haar mond en je hebt weer een hoofdstuk uit.
Evolutionair denken van Chris Buskes leest dan ook soepel weg. Het boek behandelt de invloed van Darwins evolutietheorie op allerlei meer en minder voor de hand liggende gebieden (taal, moraal, geneeskunde, esthetica, ga zo maar door). Het is fascinerend om te zien hoe wijdverbreid de impact van Darwins ideeën is. Lees de inleiding van het boek hier.
Evolutionair denken heeft zelfs de Socrateswisselbeker gewonnen voor het meest prikkelende filosofieboek van 2006. Nou vond Clismo het wel meevallen met die filosofie. Die zit voornamelijk in de hoofdstukken over bewustzijn, cultuur en kennisleer, meteen ook de hoofdstukken met de grootste bullshitfactor. Maar interessant om te lezen is het allemaal wel. En voor wie huivert om een boek met zo’n ontzettend lelijke omslag aan te schaffen is er vanaf de derde druk ook geen excuus meer om bij de boekhandel het te laten liggen. Maar lenen kan natuurlijk ook. Als je het maar leest.

 

 

 

bevrijdingsdag 2007

Balla!

Balla!
 

Sinds enige tijd zit Clismo op zijn werk weer in de buurt van een radio. Als er niemand in de buurt is staat dat ding op Amor FM, maar helaas brengt Billy zijn werktijd zelden in zorgeloze afzondering door. De collega's hebben in overleg met de krakkemikkige radio's besloten dat CAZ! op beide apparaten het best te ontvangen is en wat daarbij opvalt is dat de programmering wordt gedomineerd door vrouwenstemmen: Christina Aguilera, Beyoncé, Shakira, Beyoncé & Shakira, Pussycat Dolls, (Alex Gaudino feat.) Crystal Waters, Gwen Stefani, Mika, Rihanna, Sugababes, Girls Aloud, Atomic Kitten.

Overigens zijn het vrouwenstemmen van de laatste vijftien jaar. Vóór die tijd werd er geen muziek gemaakt die de CAZ! luisteraar wil horen. Nou heeft Clismo niks te zeiken over de liedjes die in de top 40 staan. Zo’n zender als CAZ! dient hits in overdaad voorbij te laten komen. Maar waarom krijgt Billy élke werkdag die twee jaar oude Mylo-remix van Dr. Beat én Waterfalls van TLC én Trick Me van Kelis én Try Again van Aaliyah én Don’t Call Me Baby van Madison Avenue te horen? Stuk voor stuk leuke deuntjes. Nou ja, op Waterfalls na. Maar élke dag? Aaaah!!!!!

Elke dag Madison Avenue heeft er dan wel weer voor gezorgd dat Clismo de zolder is opgeklommen voor Ma Quale Idea van Pino D'Angio. Don't Call Me Baby is best okee (als je het niet te vaak hoort), maar ze hadden natuurlijk een manier moeten verzinnen om dat 'Balla!' er ook in te stoppen.

 

 

 

 

 

Augurk: de thuishaven van Billy Clismo