Augurk: de thuishaven van Billy Clismo
  oktober 2006

 

zondag 29 oktober

Roon en Diet
(Billy's bijdrage aan de huwelijks-cd)

 

Op de kortste zomernacht van 2003 staarde Billy Clismo peinzend naar de golven. Hij zat onderuit gezakt bij strandpaviljoen Soul Beach te ’s Gravenzande terwijl de ene na de andere tranceplaat over hem heen spoelde. Neef Ronald vierde een feestje waarop hij ook zijn geliefde zou presenteren.

De avond begon over te gaan in de nacht en het werd kouder. Billy’s jas lag thuis. Hij was al overgeschakeld van bier naar wijn, maar het was te laat om het daar nog warm van te krijgen. Er zat niks anders op. Er moest gedanst worden om op temperatuur te blijven. Billy beweegt slecht op onbekende deuntjes en hij wilde dus een liedje aanvragen. Maar welk? Hij had al opgemerkt dat de DJ’s niet van het genre-hoppende soort waren en zelf kende hij dan weer zeer weinig tranceliedjes bij naam. Toch had hij één deuntje in zijn hoofd, maar hoe heetten die gasten ook al weer? De bandnaam hing in de lucht, zoveel was zeker. Al twee keer had Billy hem in zijn hoofd gehad. Beide keren was hij naar de DJ’s toegelopen om het nummer aan te vragen, maar alsof de duvel ermee speelde; steeds als de platendraaier van dienst zijn koptelefoon afzette en zijn oor naar Billy draaide, was de naam verdwenen en stond Billy daar met een schaapachtige grijns en opgetrokken schouders.

Waarschijnlijk speelde het bier ook een rol, want nu moest Billy alweer pissen. Omdat zijn straal steeds sproeieriger werd, had hij al een paar plasbeurten terug de wc verruild voor een plekje in de duinen. Ook nu strompelde hij daar weer heen. Er was een windje opgestoken, dus strategisch plaatsnemen was van belang. Terwijl hij met zijn rug naar de wind stond te klateren en naar de blanke top der duinen staarde kwam de naam van de band voor de derde keer in hem op, maar nu samen met de titel van het nummer: Darude was het, met Sandstorm! Opgetogen over het scheepsrecht dat hem ten deel ging vallen draaide Billy zich weer richting strandtent, daarbij vergetend uit welke hoek de wind waaide.

Toen zijn broek eenmaal opgedroogd was en hij zijn schuilplaats in de duinen durfde te verlaten, was het feestje voorbij. Dita was gekomen en weer gegaan en op de plek waar zijn lift had gestaan lag een briefje met daarin suggesties om in de toekomst wat minder te drinken en nu een taxi te bestellen.

 

 

 

zaterdag 28 oktober

De platenkast opruimen (Altar-Chris Andrews)

 

Youth Against Christ  

Altar doet Clismo altijd denken aan Gerrit, een bijzonder aardige jongen met stijl blond haar tot ver over zijn billen. Gerrit had streng gelovige ouders en luisterde naar tyfusherrie van bands met onleesbare logo’s. Geheel in de geest van zijn opvoeding was dat muziek waarin religie een belangrijke rol speelde. Alleen niet op de manier van de gereformeerde kerk. Volgens Gerrit hadden zijn ouders dat allemaal niet door, omdat ze geen woord engels spraken. Wat zijn moeder dan dacht bij het wassen en strijken van t-shirts vol geitekoppen, omgekeerde kruizen en bloederige taferelen weet Billy niet. Misschien deed ze dat wel keurig binnenstebuiten terwijl ze een psalm neuriede.
Eén van Gerrits favorieten was Altar. En één van de redenen was het engelstalige nummer waarin halverwege ineens een ‘Godverrrrrrrrrrrrdomme!’ zat. Dat werd echter zo onverstaanbaar gegrunt dat Gerrit dat nummer gewoon kon draaien en zelfs meezingen zonder dat zijn ouders in de gaten hadden dat er godslasterlijke taal gebezigd werd.

Clismo heeft de elpee nu twee keer gedraaid en zijn respect voor de ouders van Gerrit is aanzienlijk toegenomen. Dat die mensen dit uithielden! Ook Billy heeft de Godverdomme niet weten te spotten en hij gelooft het verder wel. Dit is allemaal een streepje te heftig voor hem. De elpee blijft wel. Omdat hij hem ooit tijdens een optreden van Altar heeft weten te vangen. En vanwege Gerrit natuurlijk.
  Altar

American Gypsy - I'm OK, You're OK  

Clismo heeft zijn best gedaan om de favoriete versie van dit nummer te downloaden. (Vocal (5:20))
Hij heeft drie versies binnen kunnen halen, die helaas alledrie anders zijn dan de drie varianten op de 12”.
De versie van 8 minuten komt het dichtst in de buurt van wat Billy bedoelt. Maar dan met een beter begin, zonder drie minuten aan overbodige herhalingen en met extra veel stukjes waarin dat clubje met zware druipsnorren behangen zwarte leernichten ‘Hé, hé, hé, hé!’ of ‘One! Two! Three!’ scandeert. Helemaal OK.


ik ben niet van gisteren man
ik kan best wat jij ook kan
ik ben niet van gisteren man
ik kan best wat jij ook kan
wat kan je dan?
van gisteren man

Helaas ligt de cover van Eenmansvlieg bedolven onder het stof in de geluidsarchieven van Boo Driftwater. Yesterday Man is namelijk zo'n geniaal liedje dat het zelfs in een versie van Clismo en co. een onweerstaanbare meestamper blijft. En op The Best Of Chris Andrews staan gewoon nog een handvol nummers van dat kaliber!
Als je ze zo achter elkaar hoort valt wel op dat ze allemaal volgens hetzelfde stramien in elkaar gezet zijn. Het pats-boem! begin, de trompetjes, de stem die de hoogte inschiet, die hoempabeat. Maar wat maakt dat uit als het resultaat zo feestelijk klinkt?

  Yesterday Man

 

 

 

dinsdag 24 oktober

De platenkast opruimen (Alberto Y Lost Trios Paranoias-Alquin)

Alberto Y Lost Trios Paranoias - Italians From Outer Space

Ooit in de kast beland met het idee dat het grappig zou moeten zijn.
Sommige mensen kunnen er blijkbaar ook enorm om lachen.
Clismo niet.
Jiskefethumor* en nog slecht ook.
Weg ermee.

* Zo krampachtig opgaan in wat gepoogd wordt te parodiëren dat de imitatie een doel op zich wordt en de grap verloren gaat.

 

Old Trust


Allez (4x)  

Clismo heeft een broer en zus die vijf jaar ouder zijn dan hij.
Tegenwoordig doet dat leeftijdsverschil er niet zoveel meer toe, maar het heeft wel zijn sporen in de platenkast nagelaten. In de loop der jaren heeft Billy namelijk enorm veel platen verzameld die hij vroeger vanuit de kamer van zijn broer of zus hoorde komen. Daar zitten geweldige albums bij, maar ook platen die hij eigenlijk helemaal niet zo goed vind. Merkwaardig verschijnsel is dat. Zorgt een irrationeel verlangen naar de geborgenheid van vroeger voor kortsluiting in het kritische deel van Billy’s hoofd? Is de muziek in zijn hoofd steeds mooier geworden? Heeft hij die albums stiekem altijd beschouwd als de zijne?
Waarom? En waarom zo véél? Neem een al lang vergeten bandje als Allez Allez. Een mini-lp, een lp én een 12”! Zoveel had zijn zus er niet eens. Nou, ja. Luisteren maar.

[…]

Die eerste elpee is duidelijk de beste. De gang zit er lekker in, de single is okee (Clismo vind het leuk om “Allez, Allez!” mee te roepen) en met maar vijf liedjes is hij in een vloek en een zucht voorbij. Altijd een goed teken. Die blijft.
Bij Promises begint de irritatie toe te slaan. Blijkbaar hadden ze besloten de zangeres wat meer naar de voorgrond te halen. Jammer genoeg zingt ze op zo’n galmende Siouxsie-new-wave-manier. Als dat een beetje verdrinkt in de instrumenten, zoals op African Queen, is dat wel te doen, maar nu is er geen ontsnappen aan. Bovendien ligt het tempo op deze elpee een stuk lager, waardoor de single Valley Of The Kings (ze hadden iets met het koningsschap, dat is duidelijk) echt een hel is om uit te zitten. En laat de 12” daarvan nu net naast de twee elpees staan. Op de achterkant staat het nummer nog een keertje, nu zonder zang, en dan is het meteen een stuk beter te verdragen, maar nee. Alleen de eerste elpee blijft.


Alphaville – Forever Young

Wat doet die elpee hier? Forever Young, godbetert! Dat moet toch wel een van de meest walgelijke liedjes uit de jaren tachtig zijn. En dat wil wat zeggen. Duitsers met synthesizers; Clismo krijgt het er niet warm van. Die jankerige stem ook. Als je toch een nummer opneemt met als strekking dat je eeuwig jong wilt blijven, dan schreeuw je dat toch zo hard mogelijk in de microfoon?
Okee, Big In Japan is niet ondraaglijk slecht, maar het is zeker geen liedje waarvoor Billy een elpee uit de kast wil trekken. Liefhebbers van een blikkerig orgelgeluid en zijige zang kunnen zich vervoegen aan de Burgemeester Gründemannstraat.


Convicts Of The Air

Het leuke van systematisch de platenkast doorluisteren is dat Billy sommige platen voor het eerst écht hoort. The Mountain Queen van Alquin is vermoedelijk door Clismo uit het vuil gevist. Associaties met Kayak en Earth & Fire weerhielden hem jarenlang van draaien. Onterecht, naar nu blijkt.
De muziek is symfonisch, maar dan op een swingende manier. Lekker gekruid met jazz en folk. Veel blaasinstrumenten. Voor het grootste deel instrumentaal. Geen overdreven gesoleer. Nummers van dertien minuten die níet vervelen. Het klinkt bizar, maar dit is leuk! En als je Clismo niet geloofd, kom je maar een keer luisteren.

 

 

 

donderdag 19 oktober

Even boodschappen doen


 

 

 

maandag 16 oktober 2006

Oogst

 

 

 

zaterdag 14 oktober

De platenkast opruimen (A Flock Of Seagulls-Jan Akkerman)

If I Had A Photgraph Of You...  

Eén ding moet je die elpees uit het begin van de jaren tachtig nageven: de hoesfoto’s zijn geweldig. Billy heeft een smaak die zich over decennia popmuziek uitstrekt en elke modetrent heeft iets belachelijks als je er later op een platenhoes naar kijkt, maar deze periode spant toch echt de kroon. Waarschijnlijk is kleurenfotografie de grootste boosdoener. In de jaren zestig liepen ze natuurlijk ook zwaar voor joker, maar door de lens van een zwartwitcamera komen de meeste uitdossingen er nog genadig af. Maar die jas! Dat haar! En die bril!

Het gekke is dat A Flock Of Seagulls helemaal geen pasteltintenmuziek speelde.
Listen staat vol met van synthesizers doortrokken sferische jaren tachtig pop. Muziek die roept klaagt om zwartwitfoto’s en donkere hoezen.

Kant A begint met het aardige hitje Wishing (If I Had A Photograph Of You) en zakt daarna in met zulke slome riedels dat Clismo pas wakker schrikt als de elpee afslaat.
Dat is veelbelovend. Gaat er weer een plekje in de kast gecreëerd worden?
Op kant B wordt het tempo iets opgevoerd. Billy’s muziek is het nog steeds niet, maar hij blijft er in elk geval wakker bij. Als je een stel van die liedjes achter elkaar hoort, lijken ze zelfs wel iets te hebben. Mmm. Terug in de kast. Later nog een keer.


Over Unstoppable Force van Agent Steel heeft Billy al eens een lyrische oprisping gehad. Die moet natuurlijk blijven.

Daarnaast staan twee elpees van Jan Akkerman. Tja, Jan Akkerman. Clismo heeft hem ooit live op zien treden in Schiedam. Dat was met een bluesbandje en dat was okee. Al is de tongzoensessie van de gitaarheld - aan de bar, tijdens de pauze - hem het meest bijgebleven.
De elpees dan. Kant A van Profile uit 1972 bevat een instrumentaal nummer van 19 minuten dat Clismo beurtelings klassiek, bluesy, jazzy, symfonisch, maar vooral neurotisch in de oren klinkt. Aaaah!! Jan Akkerman zal best virtuoos zijn, maar dit trekt Billy niet. Na een paar keer skippen draaien we de plaat snel om. Kant B is verdeeld in zeven liedjes. Dat ziet er al beter uit. Het begint met twee covers, een Middeleeuws aandoende jig (Jan speelt luit) en iets klassieks. Dan een leuk nummer van Jan zelf, weer iets klassieks, twee gezapige riedeltjes en een afsluitende blues die weer lekker klinkt.
Score: twee wel aardige instrumentals. Niet echt voldoende om de elpee te bewaren. De andere elpee heet Jan Akkerman en is uit 1977. Hier kan Clismo kort over zijn. Het staat vol fijoesjiun, en als Billy iets niet trekt dan is het wel fijoesjiun. In de popencyclopedie heeft Billy gelezen dat die solo elpees van Jan Akkerman voor geen meter hebben verkocht, dus dat biedt weer perspectieven voor Marktplaats. Bieden maar!

 
Kemp's Jig

 

 

dinsdag 10 oktober 2006

De platenkast opruimen (AC/DC-Adam & the Ants)

 

Het heeft tien elpees geduurd, maar hier is dan de eerste echte klapper. Als Clismo zijn elpeebestand terug moet brengen tot honderd exemplaren zou deze er best wel eens bij kunnen zitten. Nu hij erover nadenkt: dit is een typische 100 van Clismo plaat; er staat geen slecht nummer op, hij komt elk jaar wel een keer voorbij en dan is het meteen de hele halve week prijs. Zo heeft de buurvrouw Billy deze week al drie maal betrapt terwijl hij met gekromde rug rondstampte als een headbangende Parkinsonpatiënt. Met een petje op en spelend op de luchtgitaar.
Let There Be Rock
is dan ook niet voor niets dé standaard wat simpele hardrock betreft. Elk nummer (en ze zijn heus niet allemaal exáct hetzelfde) dwingt je binnen een paar tellen tot foutloos meeknikken. Of het nou een slome blues, midtempo boogie of uptempo rocker betreft. Het is elk nummer feest. En sommige nummers nog iets meer. Hell Ain’t A Bad Place To Be. Als ze er AC/DC draaien, wil Billy dat best geloven.

  Hell Ain't A Bad Place To Be

Pledging My Love  

Let There Be Rock mag dus ook blijven. Even omschakelen nu, want hier is A Memorial Album for Johnny Ace. De naam Johnny Ace was Clismo bijgebleven van een hoofdstuk uit Unsung Heroes of Rock ‘n’ Roll van Nick Tosches en toen hij tegen de elpee aanliep werd die gretig aangeschaft.
Het was wel even slikken toen Billy hem op de draaitafel legde. In de beschrijvingen van Nick Tosches is de meeste muziek uit dat boek behoorlijk wild, en Johnny Ace had daar nog een schepje bovenop gedaan door zich op kerstavond 1954 door het hoofd te schieten bij een spelletje Russische roulette. Billy was dan ook totaal niet voorbereid op de softe damesondergoedzang waarmee Johnny Ace zich begin jaren vijftig populair had gemaakt. Zelfs een nummer als Ace’s Wild, waarvan de titel associaties met allerlei raggende surfbandjes had opgeroepen, bleek slechts beschaafde zondagmiddagmuziek.
Met die wetenschap in het achterhoofd is A Memorial Album for Johnny Ace een mooie elpee vol jaren vijftig zwijmelpop. Geen beats. Geen geschreeuw. Geen vervormde gitaren. Nergens een verstorend geluid. Een ideale bijkomplaat. Geschikt om elke kater snel en professioneel weg te laten zakken.


Na zulke getalenteerde muzikanten zorgen Adam & the Ants met Prince Charming voor een behoorlijke domper. Wat een doffe, zouteloze zeikplaat zeg! Aan de binnenkant staat dat het de derde lp van het gezelschap is en zo te horen was de inspiratie op.
Het enige aardige nummer is Stand & Deliver, maar die heeft Clismo ook op single, dus het album kan bij het grofvuil. De hilarische foto van the Ants op de achterkant zal Billy af en toe wel missen, maar daar heeft hij een digitale reproductie van gemaakt. Ook voor U. Op verzoek in groter formaat te verkrijgen.

Tot zover weer een stukje platenkast. Wie raadt welke lp hierna volgt, krijgt die van Adam Ant gratis thuisbezorgd! Let op: zolang de voorraad strekt. Dus reageer snel!!

  Stand & Deliver!

 

 

 

 

zondag 8 oktober 2006

De platenkast opruimen (Abba-Accept)

 

De platenkast  

De echo afgelopen vrijdag bevestigde wat met het blote oog al enige tijd waarneembaar was. Er zit een nieuwe Clismo aan te komen. Hoera!
Ergens in april moet #2 eruit kruipen.
Dit alles heeft straks natuurlijk consequenties voor slaap- en vrije tijd, woon- en financiële ruimte en bovenal geestelijke én lichamelijke gesteldheid van Billy.

Eén van de gevolgen is dat de inhoud van zijn platenkast weer eens aan een kritische blik onderworpen wordt. De zolder staat tenslotte nog vol met dozen vinyl die óf weg óf die kast in moeten. Maar dan moet daar eerst ruimte komen.
De eerste zes elpees in de kast zijn van allemaal van Abba. Hier is winst te behalen. The Best Of Abba en Greatest Hits II staan vol met geweldige liedjes en mogen natuurlijk gewoon blijven. Maar dan. The Album en Voulez-Vous bevatten naast de hits niet zo veel bijzonders. Weg ermee. Arrival is een ander geval. Daarop staat namelijk een geweldige doedelzaktrack met dezelfde naam. Die moet op elk gewenst moment gedraaid kunnen worden. Als laatste elpee van Abba staat er dan Super Trouper. De hits daarop kunnen Clismo niet echt boeien. Nog even overleggen met mevrouw Clismo en dan mag die waarschijnlijk ook weg. Drie van de zes. Dat gaat lekker!


[...]

Na overleg met mevrouw Clismo is het plan toch iets aangepast. The Album (Abba op zijn sloomst met irritante panfluitsound) blijkt als geheel favoriet bij Mevrouw Clismo en blijft dus. Het nummer Voulez-Vous blijkt bij nadere inspectie te ontbreken op beide verzamelelpees en Sandy vind Super Trouper wél een leuk nummer. Voorlopig blijven alle Abba-albums dus in de kast staan.


Wat volgt er dan? Heavens Above! Het is The Lexicon Of Love van ABC. Met drie leuke hits erop, dus die mag ook blijven. De bas klinkt trouwens enorm Frankie Goes To Hollywood, valt Clismo op. Even kijken op de binnenhoes. Inderdaad. Geproduceerd door Trevor Horn. Vóór Welcome To The Pleasuredome natuurlijk, maar zonder FGTH had Billy nooit van de man gehoord. Overigens is ABC niet illuster genoeg om genoemd te worden in het rijtje bekende namen waar Trevor Horn hits mee gescoord heeft. Jammer voor die jongens, maar Clismo heeft ze liever dan Lisa Stansfield of Boyzone, dus daar moeten ze zich dan maar aan vastklampen.

Naast ABC treffen we een hitmachine aan waar Trevor Horn alleen maar vol bewondering naar kan kijken.

De Beste Van Vader Abraham uit 1976 staat vol met klassiekers. ’t Kleine café dan de haven, Den Uyl is in de Olie (Gedenkwaardige collaboratie met licht-valse zang van Boer Koekoek:‘Stemt u maar op mij dan word ik president! Verlaag ik de benzineprijs met 50 cent!’ Ideetje voor Geert Wilders?), Vader Abraham had zeven zonen, Uche, Uche, Uche, … Het houdt niet op.

  Strips In Stereo Bootleg

Wat opvalt, is dat Pierre Kartner met graagte zijn liedjes afstemde op onderwerpen uit de actualiteit. Politiek, het goede doel (Geven Doet Leven), of meehuilen met een omroepschip in nood (Veronica 538). Vader Abraham wist er wel raad mee. Een man met gevoel voor marketing, dat is duidelijk.
Qua muziek zijn er twee verschillende typen liedjes: de sentimentele tranentrekker (Bedankt lieve ouders) en de carnavalskraker. In beide soorten liedjes komen overigens onvermijdelijk Mexicaanse trompetjes langs. Hierin openbaart zich het genie van Pierre K., want die trompetjes weten de carnavalsnummers juist iets melancholieks en de tranentrekkers weer een optimistische noot mee te geven. Met eerbied gaat de elpee terug in de kast.
Maar wacht eens even! Wat doet die elpee daar eigenlijk? Van Vvvvader Abraham. Want als Captain Beefheart bij de C staat en King Curtis bij de K, dan hoort Vader Abraham natuurlijk gewoon naast Van Halen bij de V.

Accept - Fast As A Shark  

Voort maar weer, met de volgende lp naast ABC. Daar valt eindelijk een centimeter winst te behalen. 15 mm. om precies te zijn, want zo dik is de box met de eerste, de tweede en de vierde elpee van Accept. De enige reden dat die box er staat, is omdat Billy af en toe Fast As A Shark wil draaien. 15 mm. voor één nummer, dat is natuurlijk belachelijk. Op dezelfde hoeveelheid ruimte kunnen ook vijf elpees staan die van voor naar achteren goed zijn. Die box gaat Marktplaats op en Billy gaat op zoek naar een verzamelelpee waarop naast Fast As A Shark ook Balls To The Wall staat. Heeft-ie dat nummer ook eindelijk in huis.

Nu eerst even een ceedeetje draaien. Later meer.

 

 

 

 

dinsdag 3 oktober

Viet Vet

Alan Vega

 

 

 

zondag 1 oktober 2006

Postobon - The Movie - The Trailer

Postobon Trailer
Postobon Trailer
Postobon Trailer

Maak u niet ongerust! De beloofde film is in de maak. Klik op de stills voor de trailer, met daarin Clismo (in zijn groene Ted Leo-shirt) die op karakteristieke wijze afmaakt. Overigens die termen waarnaar de commentator verwijst (waarnemer, romanticus en winnaar) zijn het gevolg van het enneagram dat we de week daarvoor allemaal hadden gedaan. Billy blijkt behalve waarnemer ook helper en bemiddelaar. Het is maar dat u het weet. Een omschrijving van de negen verschillende typen staat hier.

 

 

 

 

 

 

Augurk: de thuishaven van Billy Clismo